Celý článeke čtěte zde:

autor Tomáš S. Polívka

V nové suitě Scintilla, žánrově navazující na pásmo Theodoros, spolupracuje Beata Hlavenková se skandinávskými i americkými muzikanty. Ale především vytvořila svůj skladatelský majstrštyk, který volíme Albem týdne.

Klávesistka a skladatelka Beata Hlavenková se dnes pohybuje mezi odkazem evropské tradice, minimalismem a sofistikovaným popem, s jazzovým dědictvím někde v základech hudebního myšlení. To vše dokázala na albu Scintilla přirozeně propojit.

„Spolupracuji na desce s výborným norským pianistou Andersem Aarumem. Scintilla znamená v latině jiskru. Použila jsem to slovo a jeho význam jako spojující bod pro devět skladeb. Jméno každé z nich začíná jedním z devíti písmen slova Scintilla, všechny názvy přitom mají evokovat ‚životní jiskru‘,“ předeslala Beata natáčení alba v loňském rozhovoru pro časopis Harmonie. Spoluhráčů nakonec přibrala mnohem víc.

Anders Aarum zůstal na desce zásadním tvůrčím partnerem Hlavenkové. Podílel se na třech částech suity, kde se jeho klávesové nástroje elegantně proplétají s Beatinými, a navíc vypomohl koprodukcí. Norská scéna je ovšem na albu zastoupena hned třemi osobnostmi. Krom klávesisty Aaruma také hráčem na perkuse Kennethem Ekornesem a zpěvačkou Julií Dahle Aagård.

Právě písně představují v sólové diskografii Hlavenkové (nepočítáme-li album pro děti Pišlické příběhy) jisté novum. V Norsku velmi uznávaná Julie Dahle Aagård dala nejen hlas, ale také napsala text ke druhé části suity Companion. Vytržena z kontextu, mohla by křehká a snivá Companion fungovat jako vkusná dream popová balada. Ovšem písně z převážně instrumentálního celku nevyčnívají nijak nelogicky, naopak přirozeně zapadají do toku hudby a dotvářejí atmosféru.
03436518.jpeg

O interpretaci druhé z písní, Litany, se s obvyklou pěveckou brilancí postaral písničkář Justin Lavash. Ten navíc zajímavě obohatil slide kytarou i zvuk části suity nazvané Landfall.

O sférickou hlasovou koloraturu (nápadně prozařuje skladbu Timelessness, kde komunikuje s mistrovským violoncellem Jiřího Bárty) se ovšem stará i samotná Beata Hlavenková. Je dobře, že se v poslední době začíná věnovat více také zpěvu, byla by škoda nechat tento z jejích talentů ladem.

Hvězdné hosty přizvala Hlavenková ze zámoří. Výborným nápadem se ukázalo obnovení spolupráce s kanadskou trumpetistkou Ingrid Jensen (Maria Schneider Orchestra, Jeff „Tain“ Watts, Dr. Lonnie Smith), která hrála i na prvním Beatině albu Joy For Joel. Jistě, role instrumentalistů je do jisté míry zastupitelná, ale když slyšíme výsledek muzikantského dialogu v kompozici Intimacy, těžko si představíme jiného hráče, který by dokázal podat melodii tak subtilně, křehce a jemně. Vyloženou uměleckou výhrou je účast Evana Ziporyna (Steve Reich, Bang On A Can All-Stars, Kronos Quartet), jehož minimalistické čarování s basklarinetem a klarinetem dává nový rozměr dvěma částem suity.

Ještě více než mimořádní hosté ovšem zaujme nádherně marnotratná skládačka nosných a přitom neotřelých melodických nápadů. Věříme, že je nepřeslechnete ani ve vysílání ČRo Jazz.

Beata Hlavenková – Scintilla

02988076.jpeg

Beata Hlavenková – klavír, klávesové nástroje, zpěv

Anders Aarun – klávesy, elektrické piano

Evan Ziporyn – basklarinet, klarinet

Julie Dahle Aagård – zpěvJustin Lavash – zpěv, slide kytara

Jiří Bárta – violoncelloIngrid Jensen – trubka

Kenneth Ekornes – perkuse

Label: Animal Music, 2015