Radůza, Hlavenková, Hradišťan – trochu jiná vánoční alba

celý článek na stránkách Hudební knihovny

S končícím rokem se na trhu pravidelně objevuje řada desek s adventní a vánoční hudbou. Co si budeme namlouvat, většina z nich je zbytečná, nic nového, natož originálního nepřináší. Přesto však lze každý rok objevit vánoční nahrávky, které se běžné komerční produkci vymykají. Letos jsme na tuzemské hudební scéně objevily tři svébytné a originální. Na album Studna v poušti písničkářky Radůzy jsme již recenzi přinesli, dalšími dvěma nahrávkami jsou Bethlehem klavíristky a skladatelky Beaty Hlavenkové a Pozdraveno budiž světlo kapely Hradišťan.

Novou deskou Bethlehem navazuje Beata Hlavenková na své výborně hodnocené album Theodoros, oceněné v roce 2013 Andělem za jazzové album roku. Předkládá zde bohatou kolekci lidových vánočních koled české, anglické, francouzské i polské provenience, upravených, nebo spíše re-komponovaných do nové, moderní podoby a doplněných o čtyři vlastní drobné skladby.

Skladby jako Chtíc, aby spal, Narodil se Kristus pán, Adeste fideles, Stille Nacht heilige Nacht, Pásli ovce Valaši, Oh Come, Oh Come Emmanuel, Joy to the World, What Child Is This nebo The First Noelsice patří ve své většině mezi notoricky známé koledy, úprava Hlavenkové však přináší zcela nový pohled na jejich melodie i harmonické postupy. Jakkoli jsou skladby v jejím provedení stále podvědomě nositelem staleté vánoční lidové tradice, působí zároveň velmi současně. Na desce Bethlehem zní jen autorčin klavír, většinou sólově, někde vrstvený ve vícehlasech.

„Koledy mě provázely od dětství. Mám s nimi spojenou radost, pokoj, rodinu – momenty, které chci zažívat znovu a předávat je dál. Koledy jsem si přetvořila tak, jak mi to hudebně vyhovuje a jak je mi to blízké. Ráda odívám melodie do jiných harmonických hávů a souvislostí. Baví mě, když je vše lehce skryté a záhadné. Když i ty koledy, přes radost poselství, jsou tak trochu melancholické a ne až tak rozjuchané. Mé pojímání veselosti v sobě vždy nese kus jakési lehké tíhy,“ říká o projektu autorka. Křest novinky proběhne 13. prosince v pražském klubu Atrium na Žižkově.