Celý článek zde.

Na půdu Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravě v úterý večer zavítala Beata Hlavenková. Tato v hudebním světě uznávaná pianistka, aranžérka a skladatelka poprvé v Ostravě zahrála skladby z alba Theodoros, za které získala ocenění Anděl 2013 v kategorii Jazz & Blues.

Hlavenková na konzervatoř přijela v rámci 40. ročníku přehlídky nové vokální a instrumentální tvorby Hudební současnost 2014. Za klavír usedla, aby představila svých dvanáct skladeb z nejnovější desky Theodoros. „Je to pro mne Boží dar. Tím jsou pro mě přeneseně i naše životy, který jsme dostali. Ty se skládají z let, měsíců a dní. Já jsem se rozhodla zhudebnit právě měsíce,“ vysvětlila Hlavenková pozadí skladeb ihned poté, co se objevila na pódiu. K názvu ji inspirovala také rodina. „Mé první album se jmenuje Joy for Joel a je pojmenováno podle mého prvního syna Mathiase Joela. Po narození druhého syna Theodora Eliho jsem v hlavě nosila nápad, že se mé druhé album bude nějakým způsobem vztahovat k němu,“ doplnila šestatřicetiletá absolventka Janáčkovy konzervatoře a Gymnázia v Ostravěkterá mnohé překvapila, když si před prvními tóny sundala boty.

„To dělá vždycky. Říkala, že jí boty vadí při hraní. Prý pak nemá dostatečný kontakt s nástrojem,“ prozradila o interpretce organizátorka akce Markéta Dvořáková, jež s Hlavenkovou na konzervatoři studovala u učitele Edvarda Schiffauera. „Na pana profesora jsem měla velké štěstí. Byl velmi otevřen různým věcem, které jsem již tehdy dělala, a ve všem mě dost podporoval,“ popsala studentská léta pianistka, která na ostravskou konzervatoř vzpomíná jen v tom nejlepším. Právě zde totiž, jak uvádí, přičichla k jazzu, jehož prvky byly slyšet také během úterního večera.

„To, co jsme dnes slyšeli, je prostě Beata, tak jak ji znám. Přišlo mi, že každý měsíc má opravdu svůj charakter. Její styl je někde mezi minimalismem a trošku popem. Mám na mysli ale dobrý pop. Také je v jejich skladbách vidět průřez soudobou hudbou,“ uvedla své dojmy z první části koncertu Markéta Dvořáková. Právě ona se ke své kamarádce přidala v druhé části večera. V té společně předvedly klavírní improvizaci. „S Beatou měl hrát Vlastimil Šmída, ale ten nakonec měl jiné povinnosti, a tak se z koncertu omluvil. Když jsme následně řešily, kdo jej nahradí, tak mi Beata řekla, že by byla nejradši, kdybychom hrály spolu,“ vysvětlila důvod změny Dvořáková s tím, že jí to z počátku přišlo jako šílený nápad. Nakonec si ale řekla, proč ne a začala se na to těšit.

Náhlá změna v programu nakonec přinesla všem posluchačům hudební zážitek plný tónů, o jejichž existenci mnozí možná ani nevěděli. „Když jsem v úvodu začala zkoušet různé zvuky, Beata pokukovala, co všechno je možné. Ale nebála se toho, naopak se jí to líbilo a začínala se čím dál tím víc těšit,“ doplnila pianistka, která mimo jiné použila také hrací strojek a žetony.

„To, že se po boku Hlavenkové nakonec objevila Markéta, mě moc potěšilo. Improvizace byla nádherně vystavěná, něžná, éterická, krásná. Výborné bylo využití skleněných válečků na dolaďování tónů a interakce s hracím strojkem. Čím více se blížil konec, tím to dosahovalo větší kvality,“ rozplýval se po skončení koncertu posluchač, který na konzervatoř dorazil z Olomouce. Také ale prozradil, že alespoň z části muselo být vystoupení domluvené, aby interpretky věděly, co od sebe zhruba mohou čekat.

„Nedomlouvaly jsme se vůbec. Beata mi nejprve chtěla poslat nějaká témata mailem, ale nakonec to nestihla, za což jsem byla ráda. Své připravené instrumenty a cingrlátka jsem vybalila až těsně před vystoupením,“ uvedla Dvořáková a Hlavenková dodala, že nakonec si to obě užily.

Na konci večera uznávaná jazzová pianistka a skladatelka prozradila své budoucí plány. „Dalšího potomka už sice neplánuji, ale další album ano. Inspirací pro tvorbu mám tentokrát knihu Temné noci duše.  Zaujal mě v ní odstavec o scintille, což je latinské slovo pro jiskru, a proto jsem se tak rozhodla nazvat i svůj nový projekt,“ ukončila Hlavenková rozhovor s tím, že v jejich dalších skladbách použije nejen klavír, ale i klávesové nástroje a další postprodukční zvuky a efekty.
(Markéta Jarmarová)