Zdroj: THE CAVE        HODNOCENÍ: 85%

Klavíristka a skladatelka Beata Hlavenková, absolventka oboru skladba na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a jazzové kompozice a aranžování v University of Massachusetts, v současnosti patří k leaderům české jazzové a alternativní scény. Spolu se svým manželem, kytaristou a skladatelem Patrikem Hlavenkou se podílela na projektu S’AIGHT a současně sbírala zkušenosti po pražských jazzových klubech se svým triem, které roku 2005 získalo výroční cenu pro nejlepší český jazzový soubor v soutěži „Jazz Junior“ a cenu za nejlepší skladbu a hudební aranžmá roku. Spolupracovala s celou řadou nejen jazzových hudebníků jako Yvonne Sanchez, Věrou Martinovou, Katkou Šarkozi, Ondřejem Konrádem, Vertigo Quintetem, Davidem Dorůžkou, Benediktou, TOXIQUE, TRINY, Leonou Prokopcovou či Ondřejem Rumlem, podílela se na orchestrální nahrávce Ivy Bittové „Zvon“, vystupovala v mnoha evropských i zámořských zemích, na renomovaných mezinárodních hudebních festivalech a v neposlední řadě vyučuje jako hudební pedagog. V její kariéře se však stala klíčová spolupráce s Lenkou Dusilovou, jež vyústila ve velmi originální projekt ETERNAL SEEKERS, na kterém se Beata podílela autorsky, hráčsky i aranžérsky a dnes je členkou její aktuální kapely BAROMANTIKA.

Sólově Beata Hlavenková debutovala roku 2009 albem „Joy For Joel“, které natočila v USA v mezinárodní sestavě s trumpetistkou Ingrid Jensen, saxofonistou Richem Perrym a hráčem na pedal steel kytaru Davem Easleym a bylo pojmenované po jejím prvním synovi Mathiasi Joelovi, loňské druhé album „Theodoros“, vydané u Animal Music, nepřekvapivě věnovala svému druhému synovi Theodorovi Elimu.

Beata Hlavenková o konceptu alba „Theodoros“ říká: „Moje první album se jmenuje „Joy For Joel“ a je pojmenováno podle mého prvního syna Mathiase Joela – úžasní hosté, velký zvuk a aranže, muzika ovlivněná moderním jazzem. Po narození druhého syna Theodora Eliho jsem v hlavě nosila nápad, že se mé druhé album bude nějakým způsobem vztahovat k němu.Řecké jméno Theodoros znamená „Boží dar“, stejně jako Mathias v hebrejštině. Když jsem začala skládat, uvědomila jsem si, že Boží dar je pro mne život. Ten se skládá z let, z měsíců, z dnů. Bylo tedy naprosto přirozené, že skladby budou pojmenovány stejně jako kalendářní měsíce. Hudební okolnosti vedoucí k tomuto albu však byly jiné. Vycházejí z fascinace písně a její jednoduchosti. Protipól kprvnímu hudebnímu světu. „Theodoros“ čerpá z obou a vstřebává obě tyto cesty skrze mé hudební vnímání.“

Při pohledu na nesmírně vkusně vyvedený booklet, od předního českého grafického studia Najbrt, ve formě kalendáře s názvy měsíců v řečtině, se nelze ubránit poctě dokonale odvedené práci a samotný hudební obsah CD dojem ještě podtrhuje. Beata Hlavenková nenechala nic náhodě a jako skutečná perfekcionistka si pohrála s každým detailem. Nahrávalo se v sále Janáčkovy filharmonie Ostrava na klavír Steinway, mix proběhl v renomovaném studiu Sono a o mastering se postaral věhlasný Tony Cousins v londýnském studiu Metropolis.

Méně je někdy více a ve dvanácti kompozicích si Beata vystačila pouze s klavírem, nicméně nejedná se o žádné variace na Chopinovské etudy, ostatně nelze hovořit ani čistě o vážné hudbě či jazzu, přestože samozřejmě aspekty obou žánrových světů „Theodoros“ absorbuje. Ve své podstatě působí materiál moderně, svěže a skoro až popově nenuceně, bez problému by mohl sloužit jako doprovod k žánrově zcela odlišným projektům a určitě ho ocení posluchači kontemplativní ambientní hudby či nu jazzu. Beata jako zkušená aranžérka s klavírními party rafinovaně pracuje, různě je vrství či překrývá a přestože vždy zachovává intimní a minimalistický charakter nahrávky, evokují jednotlivé kompozice celou paletu veskrze impresionistických nálad, od křehce konejšivých, přes dramatické až po rozzářené, téměř hravé momenty. Díky přirozené délce skladeb do čtyř minut posluchač neztrácí orientaci, a to i díky všudypřítomné vřelosti a nekomplikovanosti, současně se však s každým dalším poslechem umělecký dojem ještě umocňuje.